Dirigent

Het Wijhes Mannenkoor heeft vanaf 18-10-2021 een nieuwe dirigent.

Tromp van Goor (1970) werd in Zwolle geboren en begon op elfjarige leeftijd met orgellessen bij Jan Herms. Later volgde hij lessen bij Jos Mulder, John Propitius en Toon Hagen. Zijn muziekopleiding volgde hij aan de Opleiding voor Kerkmuziek te Meppel o.l.v. Nico Verrips en het vak Liturgiek o.l.v. Ds. Metselaar. Hier volgde hij ook koordirectie. Zanglessen volgde hij bij Ineke Vlogtman. Op zestienjarige leeftijd werd hij één der organisten van de Zuiderkerk te Zwolle. Hij speelde tal van orgelconcerten, zangavonden en kooravonden, maar ook heeft hij tal van zangavonden in deze Zuiderkerk georganiseerd. Ook buiten Nederland heeft hij van zich laten horen. Zo speelde hij in o.a. Canada, Oostenrijk, Duitsland, Parijs en Londen.

Op dit moment is hij kerkmusicus van de Rooms Katholieke kerk van Zwolle en is hij verbonden als organist aan het Jozefkoor van de Jozefkerk en inval- organist van de Onze Lieve Vrouwe Basiliek te Zwolle. Verder is hij als organist verbonden aan de PKN in Zwolle en Maarssen, de Vrijgemaakt Gereformeerde kerk van Hattem, de Nederlands Gereformeerde kerk van Heerde en sinds januari 2017 is hij mede-organist van de Gereformeerde kerk te Urk.

Als organist werkt hij al sinds 1992 mee in de serie ‘Zingen in de Zomer’ op Urk. Als dirigent is hij verbonden aan het Christelijk Gemengd koor ‘Gloria Patri’ te Zwolle en het Christelijk mannenkoor “Op Urk”. Tromp was de oprichter van het kwartet ‘Voix Celestes’ die hun debuut hebben gemaakt in 2009 in Londen in de Southwark cathedral. Tromp heeft een aantal cd’s op zijn naam staan als begeleider, maar ook als solo-organist.

Sinds december 2016 heeft hij aanstelling als mentor-organist van het Quellhorstorgel in de Bethlehemkerk en sinds oktober 2018 is hij verbonden als organist van het Scheuerorgel in de Broerenkerk (Waanders in de Broeren).

In 2012 heeft hij de kerkelijke onderscheiding gekregen in de vorm van de Gregoriuspenning in zilver vanwege zijn 25 jarig jubileum als musicus.

en vanaf 18-10-2021 is hij dirigent van het Wijhes Mannenkoor.

Tromp van Goor,